SZTUKA BURSZTYNU
MIĘDZYNARODOWE SEMINARIUM ARTYSTYCZNE
ZORGANIZOWANE PRZEZ
GDAŃSKIE CENTRUM BURSZTYNU
Pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska
GDAŃSK 2005
Spotkania artystów mające na celu wspólną pracę i związaną z tym wymianę doświadczeń i myśli mają bogatą tradycję. W naszych czasach, kiedy komunikujemy się i podróżujemy szybko szczególnie interesujące stały się takie spotkania o charakterze międzynarodowym. Plenery, warsztaty, seminaria artystyczne są stałym i ważnym elementem pracy twórczej w różnych dziedzinach sztuki. O ile plenery malarskie czy rzeźbiarskie w Polsce nikogo nie dziwią, ani też (niestety) nie są przedmiotem szerokiego zainteresowania publiczności, o tyle takie wydarzenia w sferze artystycznego złotnictwa i biżuterii są niestety ciągle nowością i rzadkością. Efekty takich projektów zarówno w postaci widocznych rezultatów twórczych prezentowanych na wystawach i w katalogach, budowaniu międzynarodowych kontaktów, promocji sponsorów a często nawiązywaniem zawodowych kontaktów pomiędzy uczestniczącymi artystami i projektantami a firmami organizującymi przedsięwzięcie, oraz rezultatami edukacyjnymi, przemawiają za zwróceniem na nie szczególnej uwagi.
Projekt SZTUKA BURSZTYNU ma szansę stać się wydarzeniem unikalnym w skali światowej i przez to bardzo silnym narzędziem promocji Gdańskiego Centrum Bursztynu oraz bursztynu w ogóle. Udział renomowanych, zaliczających się do międzynarodowej elity artystów zapewnia zainteresowanie fachowych mediów zagranicznych a zatem możliwość bezpłatnych publikacji na ich łamach. Katalog zawierający dokumentację wydarzenia oraz wystawa prac, którą można zaproponować najlepszym galeriom w kraju i za granicą może przedłużyć działanie promocyjne na okres najbliższego roku i zapewnić zainteresowanie kontynuacją projektu i przekształceniem go w wydarzenie cykliczne, powtarzane co rok.
Coroczne seminaria staną się źródłem eksponatów do kolekcji dzieł bursztynowych w wykonaniu artystów ze świata. Kolekcja taka byłaby unikalna w skali światowej i mogłaby być stale eksponowana np. jako depozyt w Muzeum Bursztynu, będąc jednocześnie wizytówką GCB.
Katalogi stałyby się obowiązkowymi pozycjami w bibliotekach wszystkich związanych z branżą bursztynową począwszy od uczelni i artystów, skończywszy na galeriach, hurtownikach i producentach.
Przedstawione tu w największym skrócie efekty działania projektu nie wyczerpują bynajmniej tematu, są natomiast wielokrotnie sprawdzone i w związku, jak wynika z moich trzydziestu pięciu lat doświadczeń w tej dziedzinie, nie przypuszczalne, ale całkowicie pewne.
Giedymin Jabłoński
Seminarium ma za zadanie promocję bursztynu bałtyckiego poprzez umożliwienie artystom z różnych krajów wymianę myśli i dyskusję na temat jego roli we współczesnej sztuce i wzornictwie, a następnie szeroką publikację rezultatów - prac artystycznych i opinii.
Dla bliższego poznania bursztynu uczestnicy zwiedzą kolekcje muzealne i tereny na których wydobywa się i zbiera bursztyn, a także spotkają się z polskimi naukowcami, rzemieślnikami i producentami. Użyją następnie bursztynu w realizacji swoich prac wykonywanych w specjalnie na tę okazję zaaranżowanej, znakomicie wyposażonej pracowni na terenie GCB. Rezultaty seminarium zostaną zaprezentowane w formie wystaw oraz opublikowane w katalogu.
Oprócz grupy uczestników - doświadczonych i znanych w skali światowej artystów, którzy będą realizować swoje prace z wykorzystaniem bursztynu bałtyckiego, oraz poprowadzą cykl wykładów - prezentacje własnego dorobku i poglądów, przewiduje się grupę obserwatorów - młodszych artystów lub projektantów z firm sponsorujących. W ten sposób seminarium spełniać będzie bardzo istotną funkcję edukacyjną.
PROGRAM SEMINARIUM
czas: od 20 do 26 czerwca 2005
miejsce: Gdańskie Centrum Bursztynu
- 19 czerwca - niedziela; po południu zaczynają zjeżdżać się uczestnicy
- 20 czerwca - poniedziałek
- rano przyjeżdżają ostatni uczestnicy - zakwaterowanie, zapoznanie z miejscem, i zainstalowanie się w nowej pracowni (ewentualne prośby o uzupełnienie wyposażenia)
- wieczorem - spotkanie z organizatorami, omówienie programu, uczestnicy otrzymują najważniejszy materiał - bursztyn oraz pakiet materiałów informacyjnych o bursztynie, Gdańsku i Centrum - Bursztynowa Uczta, instalacja z modelką ("Wenus rodząca się z bursztynu") media!!!
- 21 czerwca - wtorek
- rano wyprawa na tereny bursztynowe
- po powrocie praca w studio
- 22 czerwca - środa
- cały dzień praca w studio
- wieczorem wykłady
- 23 czerwca - czwartek
- rano wycieczka - Muzeum Zamkowe w Malborku
- po południu praca w studio
- wieczorem wykłady
- po wykładach wyprawa nad Motławę lub na plażę etc. - Noc Świętojańska
- 24 czerwca - piątek
- cały dzień praca w studio
- wieczorem wykłady
- 25 czerwca - sobota
- końcowe prace w studio
- montaż wystawy
- wieczorem wernisaż i "final party"
- 26 czerwca - niedziela
- wycieczka do Muzeum Bursztynu i Muzeum Archeologicznego oraz spacer po zabytkowym centrum Gdańska
- pożegnanie uczestników
UCZESTNICY
(alfabetycznie)
Z ZAGRANICY:
- Judy McCaig (Szkocja / Hiszpania) - http://www.velvetdavinci.com/artist.php?aid=41
Studia:
Royal College of Arts Londyn (dyplom 1983)
Duncan of Jordanstone College of Art, Dundee
Visiting professor
Escola Massana Barcelona
Farmham College of Art
Edinburg and Glasgow Schools of Art
Laureatka licznych nagród.
Prace w zbiorach (m. in.)
Scottish Crafts Counsil
Crafts Council collection
National Museum of Scotland, Edinburgh
Oprócz biżuterii Judy zajmuje się także medalierstwem, grafiką i malarstwem. We wszystkich tych dziedzinach jej twórczość charakteryzuje rozpoznawalny wyraźnie styl indywidualny.
- Katja Prins (Holandia) - http://www.katjaprins.com
1989 - 1993 Vakschool Schoonhoven
1993 - 1997 Gerrit Rietveld Academie , Amsterdam
Prace w zbiorach:
European Ceramic Work Centre, Den Bosch
Dutch Textile Museum, Tilburg
Museum of Modern Art, Arnhem
Van Reekum Museum, Apeldoorn
National Glasmuseum, Leerdam
Galeria Marzee, Nijmegen
Glasmuseum Alter Hof Herding, Coesfeld Lette
- Theo Smeets (Holandia / Niemcy) - http://www.theosmeets.com
Urodzony w roku 1964 w Valkenburg (Holandia)
1982 - 1986 Vakschool Schoonhoven
1986 - 1992 Gerrit Rietveld Academie , Amsterdam (dyplom)
1992 - otwiera studio biżuterii w Amsterdamie
Obecnie od 1998 - profesor na Wydziale Kamieni Szlachetnych i Projektowania Biżuterii Uniwersytetu Sztuk Stosowanych "Trier" w Idar Oberstein (Niemcy)
- Manuel Vilhena (Portugalia) - http://www.manuelvilhena.com
Urodzony w roku 1967 w Lizbonie
1998 ukończył studia w Royal College of Art w Londynie
Obecnie jest stałym wykładowcą w szkole "Alchimia" we Florencji
Pracował jako "visiting professor" w Royal College of Art (Londyn), Slipacorn University (Bangkok), KTS Instytut Metali Szlachetnych (Kopenhaga), Ar Co (Lizbona), Konstfack (Sztokholm), Goteburg Art Academy (Goteburg)
Oprócz tego prowadził wykłady w Belgii, Portugalii, Szwajcarii, Szwecji, Anglii, Czechach, Hiszpanii
Jest autorem i prowadzącym projektu POSTCON (A development arena for post-contemporary jewellery)
Wystawia swoje prace od 1990 roku
W roku 2005 najważniejsze wystawy w
Victoria & Albert Museum w Londynie
Galeria Marzee w Nijmegen (Holandia)
- Silvia Walz (Niemcy / Hiszpania) - http://www.velvetdavinci.com/artist.php?aid=152
Studia:
Fachhochschule, Metal Design, Hildesheim, 1985-91
Escola Massana, Barcelona, 1988-89
Fachhochschule, Hildesheim, 1990-91 (praca dyplomowa)
Od dwudziestu lat intensywnie uczestniczy w najbardziej prestiżowych wystawach biżuterii artystycznej w Europie i Ameryce. W tym kilka wystaw indywidualnych.
Tworzy przede wszystkim biżuterię, ale także rzeźbę w dużym formacie oraz instalacje.
- Elena Gradinarowa (Rosja) - notka w przygotowaniu
Z POLSKI:
- Marta Bogusz
- Giedymin Jabłoński (prowadzący) - http://www.giedymin.artist.pl
- Jan Materek
- Anita Matysek
- Marek Nowaczyk
- Andrzej Pacak - z Polski o tyle, że tu zaczynał. teraz mieszka i pracuje w Londynie.
- Mariusz Pajączkowski
Oraz wydelegowani przez wybranych członków GCB obserwatorzy.
|