<<< menu        <<<-- wstecz

Magiczna i industrialna. Współczesna polska biżuteria artystyczna.
29 stycznia - 22 kwietnia 2007.
Biżuteria od biedermeieru do art déco.
29 stycznia - 10 czerwca 2007.

"Magiczna i Industrialna" - współczesna polska biżuteria artystyczna.

Wystawa będzie czynna od 29 stycznia do końca maja. Wernisaż odbędzie się 29 stycznia o godzinie 12.30 w Spichlerzu (oddziale Muzeum Mazowieckiego w Płocku) mieszczącym się przy ul. Kazimierza Wielkiego 11b.


    Uczestnicy wystawy
    "Magiczna i Industrialna"

  • GRAŻYNA BIEGANIK
  • ANDRZEJ BIELAK
  • BARBARA BIELAK
  • ANDRZEJ BOSS
  • AGNIESZKA BRUZDA
  • RENATA CZYŻNIKOWSKA
  • EWA EFFENBERG
  • KATARZYNA FLORKOWSKA
  • EWA FRANCZAK
  • BARBARA GUZIK
  • MAREK HUCULAK
  • JOANNA JAWORSKA
  • TADEUSZ JAWORSKI
  • PAWEŁ KACZYŃSKI
  • KRYSTYNA KASZUBA-WACŁAWEK
  • JAKUB KOLEC
  • JAROSŁAW KOLEC
  • DOROTA KOWALSKA
  • RAFAŁ KOZUBOWICZ
  • ZOFIA KOZUBSKA
  • WITOLD KOZUBSKI
  • IZABELA KRAUZA-KUR
  • DOROTA KRZESZEWSKA
  • ANDRZEJ KUPNIEWSKI
  • PAWEŁ KUR
  • CEZARY ŁUTOWICZ
  • PIOTR MAŁYSZ
  • LUCYNA NIENIEWSKA
  • MAJA NIENIEWSKA
  • MAREK NIENIEWSKI
  • MAŁGORZATA PABEL
  • MARIUSZ PAJĄCZKOWSKI
  • OLGA PODFILIPSKA-KRYSIŃSKA
  • KACPER SCHIFFERS
  • MARTA SCHOENECK
  • JACEK SZCZEPAŃSKI
  • RADOSŁAW SZWED
  • JAKUB ŚLIWOWSKI
  • MACIEJ ŚWITULSKI
  • MARCIN TYMIŃSKI
  • JAROSŁAW WESTERMARK
  • JAN WISZNIEWSKI
  • AREK WOLSKI
  • MICHAŁ WYSZOMIRSKI
  • ANTONI ZAREMSKI
  • TOMASZ ZAREMSKI
  • JAKUB ŻELIGOWSKI

    rzeźbiarze:

  • SYLWESTER AMBROZIAK
  • JAKUB ŁĘCKI
  • ROMAN PIETRZAK
  • WIESŁAW PRZYŁUSKI
  • JAROSŁAW SKOCZYLAS
  • GRZEGORZ WITEK
Głównym celem wystawy "Magiczna i Industrialna" jest prezentacja współczesnej polskiej biżuterii artystycznej i obiektów biżuteryjnych powstających w procesie artystycznych poszukiwań i eksperymentów nowych form, z wykorzystaniem nowych, niekonwencjonalnych materiałów. Wszystkie wystawione pierścionki, bransolety, brosze, naszyjniki, wisiory i inne wyróżnia kreatywny pomysł, oryginalny projekt i perfekcyjne wykonanie. Wiele z nich zaskakiwać i oczarowywać będzie pomysłowością, ekstrawagancją i kolorystyką. Wystawa ma obrazować najnowsze trendy w polskiej sztuce złotniczej, różne osobowości artystyczne, formy i techniki wykonania.
Kuratorem wystawy jest Jerzy Brukwicki.

Na wystawie obejrzeć będzie można prace artystów z Warszawy, Krakowa, Łodzi, Sandomierza, Ciechanowa, Giżycka.

"Biżuteria od biedermeier'u do art déco".

Wystawa będzie czynna od 29 stycznia do 10 czerwca. Wernisaż odbędzie się 29 stycznia o godzinie 14.00 w głównej siedzibie muzeum - w secesyjnej kamienicy przy ul. Tumska 8

Wystawa pt. "Biżuteria od biedermeieru do art déco", prezentuje biżuterię historyczną pochodzącą ze zbiorów: Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Muzeum Narodowego w Poznaniu - Oddział Muzeum Sztuki Użytkowej, Muzeum Miedzi w Legnicy i Muzeum Okręgowego w Koninie. Na wystawie będzie można obejrzeć ponad 350 obiektów jubilerskich, charakteryzujących trzy epoki i style europejskiego rzemiosła jubilerskiego (XIX w., secesja i art déco). Pokazane zostaną wyroby firm rosyjskich, wiedeńskich, francuskich, szwajcarskich i polskich w postaci brosz, wisiorów, garniturów biżuteryjnych, oryginalne w formie bransolety, medaliony, klamry do pasków, spinki do mankietów, pierścienie, szpile do kapeluszy i krawatów, damskie i męskie zegarki, tabakiery i papierośnice.
Zgromadzone na wystawie precjoza reprezentują biżuterię ozdobną, paradną, sentymentalną, patriotyczną, żałobną i tą będącą pamiątką po dalekich, podróżach. Do aranżacji wystawy zostaną użyte fotografie z epoki ilustrujące strój kobiecy i męski ozdobiony typowymi dla czasu, mody i statusu społecznego portretowanych precjozami.
Kuratorem wystawy jest p. Iwona Korgul-Wyszatycka.

===============================================

"BIŻUTERIA OD BIEDERMEIER'U DO ART DÉCO"

Wystawa ma na celu pokazać różnorodność form biżuteryjnych od I ćw. XIXw do stylu art déco. Opiera się przede wszystkim na kolekcji biżuterii secesyjnej Muzeum Mazowieckiego w Płocku z uzupełnieniem obiektów reprezentujących wiek XIX i polskie art déco ze zbiorów muzeów: Okręgowego w Koninie, Muzeum Miedzi w Legnicy i Muzeum Narodowego w Poznaniu - Oddział Muzeum Sztuk Użytkowych. Na wystawie pokazana zostanie biżuteria reprezentująca style: biedermeier, historyzm, secesję i art déco oraz jej wielo znaczeniowe przesłanie i symbolika. Zgromadzone na wystawie precjoza reprezentują biżuterię ozdobną, paradną, sentymentalną, patriotyczną, żałobną i tą będącą pamiątką po dalekich


Zegarek wisior, Szwajcaria,
II poł. XIX w,
złoto, brylanty, rubiny, emalia
podróżach. Do aranżacji wystawy zostaną użyte fotografie z epoki ilustrujące strój kobiecy i męski ozdobiony typowymi dla czasu, mody i statusu społecznego portretowanych precjozami. Wśród typowo kobiecych ozdób: naszyjników, brosz, wisiorów, medalionów, bransolet, pierścieni, zobaczymy także elementy skromnej, męskiej biżuterii: szpilek do krawatów, spinek do mankietów, dewizek, sygnetów. Uzupełnieniem będą elementy stroju kobiecego i akcesoria mody /klamry do pasków, torebki, grzebienie/, które w XIX i na przełomie XIX i XX wieku pretendowały do drobnych form biżuteryjnych. Wykonywane ze szlachetnymi kruszców, ozdabiane szlachetnymi kamieniami, emalią, filigranem stały się cennym, elementem stroju i mody.

Biżuteria na przestrzeni wieków pełniła rolę zdobniczą stroju, głównie kreacji kobiecych. Noszona na specjalne okazje lub na co dzień była symbolem uczuć religijnych, patriotycznych, miłości i przyjaźni, pamiątką chrztu, ślubu, uroczystości rodzinnych, wszelkich familijnych rocznic. Będąc dekoracją osoby i dodatkiem do stroju, akcentem plastycznym i artystycznym, nadawała charakter określonej kreacji. Była znakiem określającym pozycję właściciela, jego rangę społeczną, pełnione funkcje, status zawodowy i majątkowy. Najbogatsze formy przyjęła w na początku XIX wieku, będąc lokatą kapitału, później ozdobą. Jej formy nawiązywały do historycznych epok i stylów, opierały się także na aktualnej modzie, powtarzały jednak znane od wieków formy i dekoracje. Przełom w wyrobach biżuteryjnych nastąpił pod koniec XIX w. Dostosowana do nowej mody i stylizacji epoki / w dobie secesji/ naśladowała naturę: gałązki i pęki


Wisior, Rosja, Moskwa, 1908-17
złoto, chryzolity, rubin syntetyczny
kwiatów, egzotyczne orchidee, dekoracyjne liście, stylizowane ptasie pióra (pawie oka), postacie smoków, maszkarony, owady (żuki, ważki i motyle) formowane i "rzeźbione" w szlachetnych kruszcach i kamieniach. Czasami stawała się małym, cennym dziełem sztuki. Zakłady jubilerskie prześcigały się w tworzeniu nowych, oryginalnych form naśladujących naturę, a swoje oryginalne i bardzo drogie produkty prezentowały na pokazach sztuki jubilerskiej, na wystawach światowych w Paryżu, Londynie, Rzymie.

Formy biżuteryjne stylu art déco przyjęły tendencje geometryzujące, kubistyczne z wykorzystaniem wszystkich materiałów, zarówno tych najdroższych jak i tanich, prostych z użyciem drogich kamieni i kruszców, metali kolorowych, emalii, szklą, plastiku, bakelitu i innych. Modna w erze sztuki art déco - stalą się biżuteria sztuczna, realizujące wszelkie formy sztuki nowoczesnej i awangardowej.

Jubilerzy fin de siecle'u posługiwali się różnorodnym materiałem: złotem, platyną, srebrem, kamieniami półszlachetnymi o szlifie kaboszonowym, barwną emalią, bursztynem, macicą perłową, kością słoniową, szylkretem, perłami, diamentami, rubinami, szafirami, a nawet metalami nie szlachetnymi i rogiem. Czasem mimo użycia taniego surowca wyroby jubilerskie stawały się szybko modne z uwagi na niepowtarzalność i oryginalność form, wzornictwo inspirowane egzotycznym czarem sztuki wschodniej -japońskiej i arabskiej.

Wyroby secesyjne sztuki jubilerskiej zdobiły stroje i ciało. Formy ozdobnych grzebieni i diademów wpinane były do fryzur. Brosze wisiory, kolie, napierśniki ozdabiały dekolty wieczorowych sukni Dłonie i ręce ozdabiano pierścionkami, sygnetami i bransoletami. Te wszystkie precjoza ozdoby kobiety i jej stroju, noszone do sukien dziennych, wieczorowych, balowych stanowiły charakterystyczny element mody.


Broszka, Austro-Węgry (?), pocz. XX w.
złoto, brylant, emalia
Na kolekcję zgromadzoną w muzeum płockim składają się wyroby firm rosyjskich, wiedeńskich, francuskich, szwajcarskich i polskich. Są to liczne brosze-wisiory, garnitury biżuteryjne (brosza, kolczyki, bransoleta, pierścionek), oryginalne w formie bransolety, medaliony, klamry do pasków, spinki do mankietów, pierścienie, szpile do kapeluszy, szpilki do krawatów, liczne damskie i męskie zegarki, tabakierki i papierośnice. Wyroby jubilerskie wykonane są z różnorodnych materiałów o charakterystycznym, bogatym zdobnictwie i ornamentacji z użyciem szlachetnych i półszlachetnych kamieni w otoczeniu pereł, macicy perłowej barwnych emalii. Do najciekawszych obiektów kolekcji płockiej należą brosze: w postaci smoka, którego korpus stanowi ogromna perlą, w formie lecącego gołąbka z gałązką w dziobku, w formie pawiego pióra oraz liczne małe broszki w kształcie bukietów i gałązek kwiatów zdobionych rubinami i chryzolitami /specjalność rosyjskich jubilerów/, srebrne papierośnice zdobione ornamentem secesyjnym, emaliami i miniaturami, klamry do strojów kobiecych. Oryginalnym wyrobem polskiego jubilera jest złota klamra do paska w formie stylizowanych chińskich smoków wg projektu Marii Giżbert-Studnickiej, wysadzana rubinami i opalami, oraz zestaw przedmiotów dekoracyjnych (figurki) wykonanych z półszlachetnych kamieni słynnej rosyjskiej firmy Petera Carla Faberge (1846-1920). Na zestaw składają się statuetki: policjanta i woźnicy, figurki słoni, ryby, pieska, papugi, wykonane z jaspisu, rodonitu, lapis lazuli, kamienia kwarcowego, agatu, wysadzanych rubinami, diamentami, szafirami, w oplocie ze srebra i złota. Uzupełnieniem kolekcji jest cenna brosza z warsztatu P.C. Faberge - wisior projektu Michała Perchina /1860-1903/ w formie rokokowego kartusza ze złota i srebra, wysadzana diamentami i brylantem.

Kolekcja biżuterii XIX-wiecznej, oraz późniejszej, secesyjnej uzupełniona jest licznymi przykładami biżuterii w stylu art déco. Są to ciekawe i oryginalne projekty artystów polskich: H. Grunwalda, J. Fajngolda. Wystawa będzie pokazem ponad 450 obiektów jubilerskich charakteryzujących trzy epoki i style europejskiego rzemiosła jubilerskiego.

===============================================

Patronat medialny nad wystawami obieli: Art & Business, artinfo.pl, Polski Jubiler, Sztuka.pl - Gazeta Antykwaryczna

<<< menu        <<<-- wstecz

Copyright © 2000 - 2007 STFZ. Wszystkie prawa zastrzeżone.