Protokół posiedzenia Jury
Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii Artystycznej
PREZENTACJE 2009
Jury Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE 2009, obradujące
w dniu 8 września 2009 roku w składzie:
- prof. Irena Huml - Przewodnicząca
- Wanda Gontarska - (dyrektor targów Złoto Srebro Czas)
- Marek Nowaczyk - (historyk sztuki)
- Marcin Tymiński - (delegat Rady Programowej STFZ)
- Antek Zaremski - (laureat konkursu Prezentacje 2008)
korzystając z regulaminowego prawa do innego podziału nagród
postanowiło przyznać:
3 równorzędne nagrody, w wysokości 3333 zł 33 i 1/3 gr., ufundowane przez
Międzynarodowe Centrum Targowe
i Pracownie Sztuk Plastycznych:
- Sławomirowi Fijałkowskiemu
- Jarosławowi Westermarkowi
- Arkadiuszowi Wolskiemu
Nagrodę Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych - 1 kg srebra
- Zofii i Witoldowi Kozubskim
oraz wyróżnienia w imieniu fundatorów:
- Agnieszce Bruździe - wyróżnienie Firmy KOCIUBA
- Michalinie Owczarek - wyróżnienie Firmy RODENT
- Janowi Suchodolskiemu - wyróżnienie Firmy ARMA
Przyznane zostały również nagrody:
Nagroda "925" im. Joachima "Żanka" Sokólskiego, ufundowana przez Fundację Polskiej Sztuki Nowoczesnej, przyznana przez Piotra Nowickiego - 925 gr. srebra próby 925
- Zofii i Witoldowi Kozubskim
Wyróżnienie Firmy HOPEA, Katarzyny i Marka Wierzbickich, przyznane przez fundatorów:
Do wystawy zgłoszono 104 prace 50 autorów, zakwalifikowanych zostało 58 prac 34 Autorów.
Komisarze konkursu PREZENTACJE 2009
Mariusz Pajączkowski
Remigiusz Grodzicki
Jury, zgodnie z intencjami organizatorów, postanowiło zakwalifikować do wystawy
prace spełniające funkcje biżuterii. Jury oceniało jedynie realizacje spełniające warunki regulaminowe.
Spośród nich wyróżniały się prace trzech Autorów, które Jury nagrodziło za wyrazisty i indywidualny sposób widzenia biżuterii - NAGRODA MCT i PSP
(trzy Nagrody równorzędne).
Pin Sławomira Fijałkowskiego to praca czysta, wolna od ozdobników, wręcz lapidarna. Faktura jej kształtów i rozplanowanie przestrzeni sprawia, że wydaje się być absolutnie skończona. A nie jest.
Pobieżnie przyglądając się jej zobaczymy formę plastyczną - trochę jak szydełkowa koronka na babcinym stoliczku, ale patrząc uważniej - wyobraźnia zaczyna działać - widzimy szlachetne kamienie (tytuł pracy to "71 brylantów, w tym jeden naprawdę duży"). Jest to praca skończona i nieskończona zarazem, bo może być też etapem przygotowania formy odlewniczej. Przekroczone zostały ramy tradycyjnie rozumianej biżuterii.
|
|
Prace Jarosława Westermarka wywodzą się z dziecięcych zabawek kasztanowo-żołędziowych, ale przetworzone zostały w czystą, sterylną formę plastyczną. Autor w sposób żartobliwo-ironiczny przetransformował "trzy cnoty", charakterystyczne dla ikonografii wschodniej. W efekcie powstał zabawny komentarz do często jakże życiowych sytuacji...
|
|
Brosza Arkadiusza Wolskiego wyróżnia się sterylną formą nawiązującą do "geometrycznej" biżuterii lat osiemdziesiątych, ale zinterpretowaną w technologii czasów obecnych. I znak graficzny i ozdoba ciała; rodzi nostalgię za przestrzenią, ale nie tą, klaustrofobiczną, w której, niestety, żyjemy.
|
|
NAGRODA STFZ
Kolczyki Zofii i Witolda Kozubskich pokazują, jak w oszczędnej formie zawrzeć można bogactwo wyrazu. Wzmocnione kolorem tworzą specyficzną mikroprzestrzeń, która może być, w ramach zakreślonych przez autorów, formowana przez odbiorcę. Perfekcja, smak i kultura - to cechy tych prac.
NAGRODA "925" im. Joachima "Żanka" Sokolskiego
Nagroda "925" została przyznana przez wielkiego przyjaciela Joachima "Żanka" Sokolskiego - Piotra Nowickiego. Jak sam mówił oglądając biżuterię - w wyborze kierował się myślą: którą z zakwalifikowanych prac wybrałby Żanek, gdyby żył. Zdecydowany wybór padł na prace Zofii i Witolda Kozubskich.
|
|
WYRÓŻNIENIE Na przeciwnym biegunie są brosze Agnieszki Bruzdy. Odważne zestawiania agresywnych kolorów, perfekcyjne wykonanie. Wydawałoby się, że kwadratowe kształty osłabiają ich działanie, ale w tej formie są one jak "próbki" materiałów na stroje łowickie czy ludowe pasiaki. A może to świąteczne ozdoby? W świecie, gdzie biżuteria często unifikuje, a nie wyróżnia, ta wyróżniać będzie na pewno. I o to chodzi.
|
|
WYRÓŻNIENIE Brosze Michaliny Owczarek zmuszają do chwili głębszej refleksji. W spokojnych, centrycznych formach nawiązujących do płatków śniegu znajdujemy zmultiplikowane znaki agresji, bólu, tragedii. Powtarzalność symbolu przestrzega, zwraca uwagę na prawdę dzisiejszego świata. Jest autorskim protestem przeciw złu, które być może jest bardzo blisko, choć dostrzec je można nie od razu...
|
|
WYRÓŻNIENIE Bransoleta Marcina Janty to model do składania. To jakby przemieszanie biżuterii hippisowskiej i biżuterii, którą ze sznurka robią dzieci. Fundator nagrody docenił prostotę przekazu i funkcjonalność przedmiotu.
|
|
WYRÓŻNIENIE Wisiory Jana Suchodolskiego wykorzystują technikę "odlewu z natury". Surową fakturę powierzchni srebra konfrontują z gładką powierzchnią barwnych tworzyw sztucznych w ryzykownych, choć intrygujących połączeniach. Udowadniają, że nawet podczas projektowania biżuterii "tekstylnej", mając wiedzę i warsztat, nie trzeba rezygnować z technik złotniczych. Z sukcesem dla formy i efektu wizualnego. Jury
|
|
więcej o konkursie PREZENTACJE 2009 >>>>
foto: Remigiusz Grodzicki
|