<<< menu <<<-- wstecz
|
LEMEL IX
|
29 kwietnia 2001
W dniach 20 i 21 kwietnia bieżącego roku odbyła się w Ratuszu Staromiejskim
w Toruniu II Sesja Naukowa p.t. Biżuteria w Polsce, zorganizowana przez
Muzeum Okręgowe w Toruniu oraz Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków
Sztuki, dwukrotnie awizowana w poprzednich numerach Polskiego Jubilera. W
ramach sesji wygłoszono 20 wykładów - prelekcji. Poza historykami sztuki
referentami - wykładowcami byli również pan Leszek Mudziejewski - członek
Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich, prof. Andrzej Szadkowski i dr.
Sławomir Fijałkowski z Akademii Sztuk Pięknych z Łodzi, Giedymin Jabłoński z
Akademii Multimedialnej z Gdańska oraz autor Lemelu. Wykład wygłoszony przez
panią Elżbietę Gajewską - Prorok z Muzeum Narodowego we Wrocławiu poświęcony
był sławnemu Skarbowi ze Środy Śląskiej. Skarb ten - zespół unikatowych
klejnotów średniowiecznych eksponowany jest obecnie w warszawskim Muzeum
Archeologicznym.
Podczas wspomnianej powyżej sesji toruńskiej prof. Anna Sieradzka wygłosiła
wykład "Biżuteria polskiego Art Deco - europejskość i swojskość". W
pierwszej części wykładu podczas omawiania europejskiej biżuterii z tego
okresu, m.inn. prac firmy Cartier obok nazwiska projektanta Jacqueau padło
nazwisko Jeanne Toussaint. Pani profesor wspomniała też o motywie pantery,
jednoznacznie kojarzącym się z biżuterią Art Deco wykonywanej przez Cartier.
|
Niedyskutowalny twórca nr. 1 biżuterii secesyjnej - Rene Lalique - (patrz
artykuł pani Agnieszki Kasprzak Miller w letnim numerze Polskiego Jubilera z
2000 roku) - jest nie tylko wybitnym artystą, ale i autorem ciekawej
innowacji technicznej. Od połowy lat 90 tych XIX wieku biżuteria Lalique`a
wykazuje silne związki z myśleniem typu rzeźbiarskiego. Spotykamy formy
przedstawiające - figurki nimf i syren wyrzeźbionych w kości słoniowej
stanowiące elementy kompozycji. Ciekawostką techniczną jest fakt, że Lalique
jako pierwszy zasosował maszynę pantografową do skalowania, odwzorowywania
dużych elementów lub przedmiotów w małej skali; technikę tą stosowali
grawerzy, medalierzy i projektanci oraz wykonawcy prototypów monet. Dzieki
skalowaniu z dużych modeli małe detale przedstawiające w pracach Lalique?a
wykonane są z nieporawdopodobną precyzją. Możemy domniemywać, że Lalique
zastosował do prac biżuteryjnych wspomniany pantograf skalujący na skutek
rad swego teścia - rzeźbiarza Auguste Ledru.
|
Wielu z nas, aktualnie działających artystów złotników czy producentow
biżuterii pracuje dosłownie od świtu do nocy, łącznie z weekendami. Może
pocieszy nas fakt, że nawet w czasach prosperity złotnictwa sytuacja była
podobna. Na przykład u Faberge w Sankt Petersburgu przy ulicy Morskaja
dzień roboczy rozpoczynał się o godzinie 7 rano a kończył o 11 przed
północą. W niedziele pracowano od 8 rano do 1 po południu. Faberge szybko
rozbudowywał firmę, i wkrótce działały wydziały w Moskwie i w Londynie. W
sumie w momencie największego rozkwitu dla Faberge pracowało ok. 500
projektantów, wykonawców i sprzedawców/urzędników. Mimo prosperity czas
pracy wynosił jak podano powyżej.
|
Poza kamieniami szlachetnymi od zawsze stosowano do wyrobu biżuterii
kamienie sztuczne i imitacje kamieni jubilerskich, np. wykonanych ze szkła.
Ciekawych informacji na ten temat, włącznie z recepturami dostarczają tzw.
papirusy tebańskie pochodzące z III / IV w.n.e., znane rownież jako księga
fałszerzy tebańskich. Znaczący rozwój i udoskonalenie szklanych imitacji
kamieni jubilerskich datujemy od roku 1770, kiedy to George Ravenscroft
wynalazł nowy rodzaj szkła dzięki zastosowaniu domieszki ołowiu. To nowe
szkło ołowiowe posiadało pewne właściwości optyczne diamentu, gdy zostało
oszlifowane fasetowo. Te szklane imitacje znane są jako "strass", od
nazwiska George Frederick`a Strass, paryskiego jubilera, nadwornego
złotnika króla Francji w latach 1734 - 1754. Interesujące, że ta "sztuczna"
biżuteria cieszyła się uznaniem zarówno wśród zamożnych jak i uboższych
warstw społeczeństwa. Należy dodać, że autentyczna biżuteria XVIII wieczna
ze strassem przetrwała do dzisiaj w znacznie większej ilości, gdyż zerowa
wartość finansowa kamieni użytych do jej wykonania nie motywowała
właścicieli do przemodelowywania obiektow, czyli oprawiania kamieni w nowe,
modniejsze formy biżuteryjne. Ciekawostką jest fakt, że początkowo ceny
biżuterii ze strassem były porównywalne z cenami klejnotów z prawdziwymi
kosztownymi kamieniami szlachetnymi.
|
Jak podawaliśmy uprzednio, w dniach 4 - 12 czerwca 2000 roku historyk
sztuki z Australii, dr. Kevin Murray, dyrektor artystyczny instytucji
"Victoria Craft" - centrum współczesnej sztuki użytkowej w Melbourne odbył
podróż studyjną do Polski, aby zapoznać się z sytuacją rękodzieła
artystycznego, w tym złotnictwa w naszym kraju po przemianach 1989 roku.
Owocem pobytu dr. Murray`a jest m.inn. tekst o obecnej sytuacji polskiego
złotnictwa artystycznego opublikowany w magazynie "Craft" nr. 240 z 2000
roku. Również radio australijskie nadało audycję o polskiej sztuce
złotniczej w cyklu "Europejczycy" 25 lutego 2001 roku. Audycja została
powtórzona 27 lutego.
Kontakt z dr. Murray`em i publikacje które powstały w jego wyniku są
rezultatem naszego uczestnictwa w znanej czytelnikom Polskiego Jubilera
ogólnoeuropejskiej sieci kontaktowej Ars Ornata Europeana.
|
|
W dniach 25 - 27 maja bieżącego roku odbędzie się w Kazimierzu nad Wisłą III
Zjazd Naukowy Polskich Gemmologów zorganizowany przez Polskie Towarzystwo
Gemmologioczne. W trakcie zjadu odbędzie się sesja na której zostaną
wygłoszone referaty. Uczestnicy zwiedzą Muzeum Sztuki Złotniczej - jedyną
polską placówkę muzealną specjalizującą się w złotnictwie (patrz poprzednie
numery Polskiego Jubilera).
|
Prace nagrodzone, oraz pozostałe prace zakwalifikowane przez Jury zostały
zaprezentowane na wystawie na 8 Międzynarodowych Targach Bursztynu,
Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif `2001 w Gdańsku, w dniach 8 - 11
marca 2001. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się podczas Gali Jubilerskiej
targów AMBERIF `2001 w dniu 10 marca 2001.
|
Wystawa Wybór 2000 została eksponowana w kolejnych miejscach, a mianowicie
we Wrocławiu w galerii sztuki Złotniczej Aleksandry i Janusza Stanko w dniu
6 marca 2001, oraz podczas trwania wspomnianej na początku sesji toruńskiej
w ratuszu Staromiejskim w Toruniu.
|
Dnia 23 marca 2001 roku w galerii firmy YES w Poznaniu odbył się wernisaż
wystawy - pracy dyplomowej Aleksandry Kucińskiej "lekcja anatomii". Praca ta
była omawiana przez jej promotora - prof. Andrzeja Szadkowskiego podczas
jego wykładu na wspominanej sesji toruńskiej.
|
Muzeum w Gliwicach prezentowało wystawę współczesnej biżuterii srebrnej ze
zbiorow własnych, otwartą 28 marca bieżącego, 2001 roku. O ile się nie mylę
to właśnie muzeum gliwickie rozpoczęło gromadzenie polskiej biżuterii
artystycznej i form złotniczych wykonanych przez artystów złotników końcem
lat sześćdziesiątych, na długo przed powstaniem Muzeum Sztuki Złotniczej w
Kazimierzu nad Wisłą oraz rozpoczęciem gromadzenia podobnej kolekcji
tematycznej przez Muzeum Miedzi w Gliwicach. Na wystawie eksponowane były
prace zapoznanych dzisiaj kolegów stanowiących czołówkę polskiego złotnictwa
artystycznego w latach sześćdziesiątych i pierwszej połowie lat
siedemdziesiątych jak Mirosława Miller, Barbara Strynkiewicz - Żurowska,
Jerzy Sendłak, Olgierd Vetesco, Kaja Szymańska, Jolanta Ołdachowska - Ryba i
wielu, wielu innych, nie wspominając o następnym pokoleniu artystów, które
nazwałbym generacją grupy UFO. Wielka szkoda że wystawie nie towarzyszył nie
tylko katalog, ale nawet nie wydrukowano spisu nazwisk artystów których
prace były eksponowane. A przecież to właśnie muzeum gliwickie rozpoczęło -
jak to powiedziałem na wstępie - kolekcjonowanie współczesnej biżuterii
artystycznej.
|
W dniu 7 marca 2001 przy ulicy Wspólnej 63 w Warszawie odbyło się uroczyste
otwarcie sklepu firmowego i hurtowni jubilerskiej firmy ORNO S.A. Czas
pokaże, czy duch i specyfika byłej spółdzielni ORNO pozostanie w
jakimkolwiek stopniu czynnikiem wyróżniającym nową firmę, używającą
historycznej nazwy ORNO.
Jacek A. Rochacki
artykuł został opublikowany dzięki uprzejmości redakcji kwartalnika "POLSKI JUBILER" - Nr 3 (13) 2001
|
<<< menu <<<-- wstecz
|
|
|