Co s³ychaæ w z³otniczej Polsce ? Biuletyn Informacyjny STFZ
№ 5 (7) wrzesieñ - pa¼dziernik 2005
wersja angielska >>>>
Wszystkie osoby zainteresowane, w tym szczególnie czytelników biuletynu zapraszamy do przesy³ania informacji o dzia³aniach zwi±zanych z twórczo¶ci± z³otnicz±, wystawach, inicjatywach. Z przyjemno¶ci± bêdziemy publikowaæ je w kolejnych edycjach. Bêdziemy równie¿ wdziêczni za rozpowszechnianie informacji o naszym Biuletynie.
|
■ Wrzesieñ rozpoczyna najbardziej aktywny okres w ¿yciu "braci z³otniczej" w Polsce. Zbli¿aj± siê jesienne targi "Z³oto Srebro Czas" w Warszawie i towarzysz±cy im konkurs PREZENTACJE. Twórcy aktywni na rynkach europejskich przygotowuj± nowe kolekcje, które bêd± oferowane na licznych jesiennych targach bi¿uterii w ca³ej Europie. Galerie krajowe i zagraniczne przygotowuj± swoje propozycje na okres jesienno-zimowy. To równie¿ okres licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych.
|
■ 1 wrze¶nia 2005 w Kunstindustrimuseet - The Danish Museum of Art and Design , czyli w Duñskim Muzeum Sztuki i Designu (sztuki u¿ytkowej) w Kopenhadze, (http://www.kunstindustrimuseet.dk) odby³o siê otwarcie wystawy prac Ewy Rudowskiej, Paw³a Kaczyñskiego i Arkadiusza Wolskiego. Ekspozycja by³a dostêpna dla zwiedzaj±cych do koñca wrze¶nia. Na uwagê zas³uguj± liczne pozytywne komentarze publiczno¶ci, dla której prace autorów by³y czêsto pierwszym kontaktem ze ¶rodowiskiem polskich artystów zajmuj±cych siê sztuk± z³otnicz±. Przypomnijmy, ¿e prace Ewy Rudowskiej w roku 2003 zosta³y nagrodzone z³otym medalem na Gold Virtuosi 2 ( Miêdzynarodowa Nagroda za design bi¿uterii nadana przez ¦wiatow± Radê Z³ota - Vincenza, W³ochy).
Jako ciekawostkê pragniemy dodaæ, i¿ to w kopenhaskim Kunstindustrimuseet znajduje siê jedna z wiêkszych w skali ¶wiata kolekcja...tsub czyli gard oraz innych metalowych elementów rêkoje¶ci mieczy japoñskich, gromadzona od roku 1895 przez dr Hugo Halberstadta, a ofiarowana muzeum w roku 1940. Kolekcja ta, sk³adaj±ca siê z ok. 1700 obiektów, jest znakomitym materia³em porównawczym do studiowania klasycznego rêkodzie³a japoñskiego w metalu. Popularne od pewnego czasu w z³otnictwie techniki takie jak mokume gane, czy stopy takie jak shakudo mog³y siê pojawiæ w warsztacie wspó³czesnego z³otnika miêdzy innymi dziêki studiowaniu takich w³a¶nie przedmiotów.
|
■
Wystawa pt. "¦l±skie lato w Toskanii", specjalnie przygotowana przez Galeriê Sztuki w Legnicy do prezentacji we Florencji w dniach 18 - 24 lipca 2005, we wrze¶niu 2005 roku odwiedzi³a Galeriê Bigali. To bezpo¶redni efekt kontaktów miêdzy galeriami podczas wernisa¿u we Florencji. O wystawie pisali¶my w poprzednim numerze naszego biuletynu: (http://www.stfz.art.pl/legnica/2005florencja2.html)
zdjêcia prac >>>>
|
■ Od 31 sierpnia do 25 wrze¶nia 2005 w Galerii Sztuki w Legnicy, w wyniku wspó³pracy miêdzy legnick± galeri± a GALERI¡ BIELAK i galeri± flow z Londynu, zorganizowana zosta³a wystawa pt. "Wspó³czesna bi¿uteria brytyjska". Legnicka publiczno¶æ, mieszkañcy i liczni tury¶ci mogli poznaæ prace 13 wybitnych brytyjskich artystek. Wystawa umo¿liwi³a zwiedzaj±cym porównanie ró¿nych szkó³, technik, form i motywów przewijaj±cych siê w ich pracach, a tak¿e przybli¿y³a publiczno¶ci "kobiecy" aspekt tworzenia bi¿uterii w Wielkiej Brytanii.
wiêcej >>>>
zdjêcia prac >>>>
|
■ Od 8 wrze¶nia do 4 pa¿dziernika 2005 poznañska Galeria YES go¶ci³a konkursow± wystawê legnickiego Festiwalu Srebra 2005 pt. "Dekonstrukcja-Rekonstrukcja". To kolejny pokaz wystawy w Polsce o prawdziwie miêdzynarodowym sk³adzie uczestników.
zdjêcia prac >>>>
|
■ Od 5 wrze¶nia do 2 pa¼dziernika w GALERII BIELAK mo¿na by³o zobaczyæ wystawê jubileuszow± Zofii i Witolda Kozubskich pt. "Ptactwo oraz inne obiekty lataj±ce, czyli 25 lat pracy we dwoje". Arty¶ci ju¿ od æwieæwiecza wspólnie projektuj± i wykonuj± bi¿uteriê. Znani s± z szerokiego zastosowania aluminium, perfekcji w jego barwieniu i malowaniu. W pa¼dziernikowym numerze miesiêcznika "Zegarki&Bi¿uteria" ukaza³ siê z tej okazji artyku³ przybli¿aj±cy czytelnikom sylwetki tego jak¿e ciekawego tandemu twórców. Zofia i Witold Kozubscy zdobyli w roku 2003 nagrodê Grand Prix na 13 Miêdzynarodowym Konkursie Sztuki Z³otniczej "SMS - Short Message Silver" w Legnicy.
wiêcej >>>>
|
■ 12 wrze¶nia 2005 min±³ termin nadsy³ania prac na konkurs "PREZENTACJE". To ju¿ pi±ta edycja konkursu zorganizowanego przez STFZ i organizatorów targów Z³oto Srebro Czas. Jury oceni³o nades³ane prace i przyzna³o nagrody. Og³oszenie wyników konkursu nast±pi³o podczas targów Z³oto Srebro Czas 2005, za¶ prace zakwalifikowane mo¿na by³o zobaczyæ podczas trwania targów w Galerii Projektantów.
zdjêcia prac >>>>
|
■ 16 wrze¶nia 2005 odby³o siê spotkanie Zarz±du i Rady Programowej STFZ. Podjêli¶my ostateczn± decyzjê o rozpoczêciu przygotowañ do publikacji katalogu/albumu z okazji 15-lecia STFZ. W poczet cz³onków STFZ przyjêli¶my 3 nowe osoby. Omówili¶my wyjazd w lutym do Monachium na targi Inhorgenta, gdzie - jak co roku - bêdziemy mieli mo¿liwo¶æ nieodp³atnej prezentacji STFZ i wystawy PREZENTACJE. Zapraszamy do hali C2.
Z naszym go¶ciem, Dyrektorem Galerii Sztuki w Legnicy, Zbigniewem Krask±, omówili¶my przygotowania do obchodów Legnickiego Festiwalu Srebra `2006. Mi³o nam donie¶æ, ¿e planowane wydanie katalogu 15-lecia zbiegnie siê z wystaw± jubileuszow± w Legnicy, na któr± STFZ otrzyma³o oficjalne zaproszenie. To mi³e, ¿e bêdziemy ¶wiêtowaæ w miejscu, w którym narodzi³o siê nasze Stowarzyszenie.
|
■ Z koñcem wrze¶nia 2005 zakoñczy³y siê polskie przygotowania do pierwszej edycji miêdzynarodowego konkursu wyrobów artystycznych z bursztynu A£ATYR `2005. Organizatorem przedsiêwziêcia jest Kaliningradzkie Muzeum Bursztynu. Wystawa bêdzie czynna w okresie od 20 pa¼dziernika do 5 grudnia br. Do konkursu swoje prace zg³osi³o ponad 50 artystów z Rosji, Litwy, Niemiec, Hiszpanii, Japonii i innych krajów. Licznie reprezentowani bêd± równie¿ arty¶ci z Polski.
|
■ 30 wrze¶nia 2005 w Sankt Petersburgu og³oszono wyniki VI Miêdzynarodowego Konkursu M³odych Projektantów Jubilerskich pt. "Obraz i Forma". Na konkurs nades³ano 200 prac, z których zakwalifikowano 50. W¶ród nich by³o 7 uczestników z Polski. Mi³o nam poinformowaæ, ¿e praca Jakuba ¦liwowskiego otrzyma³a trzeci± nagrodê w kategorii "bi¿uteria wykonana".
|
■ W dniach 7 - 9 pa¼dziernika 2005 odby³y siê po raz szósty warszawskie targi Z³oto Srebro Czas. Zainteresowani mogli zapoznaæ siê m.in. z najnowszymi projektami autorskimi w Galerii Projektantów. I jak co roku - odwiedzi³o nas wielu go¶ci. Przyjechali nasi tradycyjni odbiorcy oraz wielu w³a¶cicieli galerii z kraju i z zagranicy w poszukiwaniu "nowo¶ci". I chyba siê nie zawiedli. Wiêkszo¶æ uzna³a pa¼dziernikowe targi za udane.
|
■ Wydarzeniem artystycznym w¶ród polskich artystów i projektantów - na sta³e wpisanym ju¿ w kalendarz wystaw i konkursów - sta³y siê warszawskie PREZENTACJE, których wyniki og³aszane s± rok rocznie w drugim dniu trwania targów "Z³oto-Srebro-Czas". Tak sta³o siê równie¿ w sobotê, 8 pa¼dziernika 2005. Po raz pierwszy - nieco wbrew tradycji PREZENTACJI - w regulaminie konkursu okre¶lono jego temat: "Kontrasty".
PREZENTACJE 2005 bêd± pokazywane w wielu polskich miastach oraz m.in. w Galerii Projektantów podczas trwania targów "Inhorgenta 2006".
Wystawie towarzyszy³ katalog >>>>.
|
■ Po raz pierwszy podczas targów mo¿na by³o zobaczyæ Galeriê Debiutantów. Swoje prace prezentowa³o 6 osób (Mariusz Deka, Jacek Domañski, Danuta Grabowska-Gitlin, Adam Sudzik, Magdalena Truss, Micha³ Wyszomirski), dla których spotkanie z tak liczn± publiczno¶ci± by³o nowym do¶wiadczeniem. Pomys³ narodzi³ siê podczas wymiany postów na forum internetowym STFZ (www.stfz.art.pl/forum) i dziêki pomocy organizatorów targów i Zarz±du STFZ uda³o siê doprowadziæ do zorganizowania ekspozycji. Opinie debiutuj±cych w ten sposób uczestników i oceny zwiedzaj±cych doprowadzi³y do podjêcia wstêpnej decyzji o w³±czeniu na sta³e Galerii Debiutantów do programu i ekspozycji Galerii Projektantów na warszawskich targach.
Mi³o nam poinformowaæ, ¿e jeden z debiutantów - Mariusz Deka - w konkursie PREZENTACJE otrzyma³ wyró¿nienie. By³ to na pewno udany debiut! wiêcej >>>>
|
■ W Galerii Projektantów tradycyjnie honorowe miejsce zajmuje legnicka galeria. W tym roku mo¿na by³o zapoznaæ siê z efektami "Dekonstrukcji - Rekonstrukcji", czyli ostatniego konkursu. Mogli¶my równie¿ zapoznaæ siê ze wstêpnym regulaminem przysz³orocznego konkursu. A jest nim "Skandal".
Imprezie targowej towarzyszy³o - jak co roku - wiele wystaw. Na szczególn± uwagê zas³ugiwa³a wystawa prac absolwentów i dyplomantów Akademii Sztuk Piêknych im. W³adys³awa Strzemiñskiego w £odzi (link). Szkoda, ¿e wystawa ta nie mog³a zostaæ w Warszawie d³u¿ej, na pewno warto by zapoznaæ siê z ni± du¿o dok³adniej, ni¿ pozwala³y na to targowe realia. Mogli¶my równie¿ zobaczyæ wystawê pt. "Secesja" ze zbiorów Muzeum Mazowieckiego w P³ocku oraz Zbiór platerów warszawskich im. Anieli i Tadeusza Wysiadeckich z Muzeum Woli w Warszawie.
|
■ W dniach od 10 do 23 pa¼dziernika 2005 odby³a siê czwarta edycja Sandomierskich Warsztatów Z³otniczych, zorganizowanych przez Muzeum Okrêgowe w Sandomierzu oraz Cezarego £utowicza - od ponad 30 lat niezmordowanego propagatora krzemienia pasiastego, sztuki z³otniczej oraz wielkiego mi³o¶nika ziemi sandomierskiej.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z warsztatów oraz na stronê www.krzemien-sandomierz.pl, gdzie znajdziemy wiele ciekawych informacji o tym bardzo rzadkim kamieniu, jego historii i sta³ej ekspozycji prac z zastosowaniem krzemienia pasiastego w sandomierskim muzeum.
Wiêcej >>>>
|
■ 16 pa¼dziernika 2005 w Wuppertalu (Niemcy), w ramach festiwalu Ost-West Kontakte, mia³ miejsce udany debiut drugiej edycji wystawy przygotowanej przez Galeriê Sztuki w Legnicy pt. "Wspó³czesna Polska Sztuka Z³otnicza". Wernisa¿ odby³ siê przy udziale w³adz Wuppertalu, a towarzyszy³a mu sprzeda¿ srebrnej bi¿uterii polskich designerów. Kolejne pokazy planowane s± w Essen, Pradze, Bratys³awie, Wiedniu, Wilnie, Sankt Petersburgu i w Rzymie. Ekspozycja podró¿owaæ bêdzie pod egid± Galerii Sztuki w Legnicy do koñca 2006 roku, promuj±c polskie z³otnictwo i polskich artystów.
Wiêcej >>>>
|
■ W koñcu pa¼dziernika 2005 warszawska Galeria MILANO og³osi³a temat tradycyjnego ju¿ grudniowego konkursu. A jest nim "Kreatywnego dzia³ania wynik". Gospodarz spotkania, El¿bieta Kochanek - van Dijk, zaprosi³a twórców aby przygotowali projekty bi¿uterii u¿ytkowej - bezpiecznej, wygodnej - ale jednak wyrafinowanej w formie, przeznaczonej dla kobiet aktywnych, z wyobra¼ni± i artystyczn± dusz±. Bi¿uterii dla kreatywnych kobiet z miasta.
Wiêcej >>>>
|
■ 31 pa¼dziernika 2005 w krakowskiej GALERII BIELAK odby³ siê wernisa¿ wystawy Bogumi³a Bytomskiego pt. "Bi¿uteria wirtualnie". Artysta nie tworzy³ projektów w wersji 3D, wyzwoli³ siê od wymogów technologicznych niezbêdnych podczas pó¼niejszych realizacji, a krêpuj±cych ekspresjê twórcz± artysty. Zaprojektowa³ prace ca³kowicie w oderwaniu od funkcji przypisywanej bi¿uterii. Te prace s± i pozostan± wy³±cznie w przestrzeni wirtualnej.
Wiêcej >>>>
katalog wirtualny >>>>
|
Wiadomo¶ci sprzed lat
■ Trzydziesta rocznica istnienia grupy UFO
We wrze¶niu bie¿±cego, 2005 roku minê³o niepostrze¿enie trzydzie¶ci lat od pierwszej wystawy bi¿uterii artystycznej grupy twóczej UFO. Istnieje opinia, i¿ dzia³alno¶æ twórcza cz³onków tej grupy wywar³a pewien wp³yw na dalszy rozwój polskiego z³otnictwa artystycznego. Z okazji tej okr±g³ej rocznicy zamieszczamy kilka informacji o naszym polskim UFO.
Koniec lat sze¶ædziesi±tych i lata siedemdziesi±te w naszym ¶wiecie polskiego z³otnictwa artystycznego charakteryzowa³y siê du¿± ilo¶ci± wystaw, organizowanych lub wspó³organizowanych przez Zwi±zek Polskich Artystów Plastyków. Wystawy te prezentowa³y prace wykonywane na ogó³ technik± tzw. formowania na gor±co. Technika ta w wielkim stopniu determinowa³a zakres mo¿liwych rozwi±zañ formalnych, staj±c siê jakby niepisan± regu³± warsztatów artystów tamtych czasów. Zostala nawet ukuta dumna nazwa "Polska Szko³a Srebra dla nazwania tak wykonywanych prac.
Wra¿liwe, niepowtarzalne formy bêd±ce dzie³em przypadku, ozdabiane bursztynem, koralami czy agatami wklejanymi przy u¿yciu ¿ywic epoksydowych rych³o utraci³y swoj± swie¿o¶æ, a dumna nazwa Polska Szko³a Srebra coraz czê¶ciej zastêpowana by³a mniej dumnym okre¶leniem Wylewki z bursztynem. Ekskluzywno¶ci pierwszych prac wykonywanych technik± formowania na gor±co nie pomog³a wzglêdna ³atwo¶æ techniczna uzyskiwania efektów artystycznych. Szeroka oferta prac tak wykonanych, widoczna w salonach DESY, ARTu, wreszcie spóldzielni artystycznych tym bardziej strywializowa³a prace mieszcz±ce siê w stylistycznym zakresie Polskiej Szko³y Srebra.
W tej sytuacji we wrze¶niu 1975 roku z inicjatywy czterech artystów plastyków, absolwentów warszawskiej Akademii Sztuk Piêknych:
Jacka Byczewskiego (ur. w 1949, studiowa³ na wydziale rze¼by, studia ukoñczone w 1973 roku)
Jacka Rochackiego (ur. w 1944, studiowa³ na wydziale rze¼by, studia ukoñczone w 1970 roku)
Joachima Sokólskiego (ur. w 1946, studiowa³ na wydziale architektury wnêtrz, studia ukoñczone w 1972 roku )
Marcina Zaremskiego (ur. w 1951, studiowa³ na wydziale architektury wnêtrz, studia ukoñczone w 1974 roku)
otwarto w nieistniej±cym ju¿ salonie Desy przy ulicy Nowogrodzkiej 25 w Warszawie wystawê bi¿uterii artystycznej. Poza wymienionymi powy¿ej brali w tej wystawie udzia³ arty¶ci plastycy: El¿bieta i Marek Bejm, Stanis³aw Kêdzierski i Jerzy Szkrabko.
Nastêpna wystawa odby³a siê w tym samym miejscu po kilku zaledwie miesi±cach, w grudniu 1975 roku. Wziêli w niej udzia³ ci sami co uprzednio autorzy. Wystawa trzecia na Nowogrodzkiej, otwarta 23 marca 1976 by³a wynikiem polaryzacji pogl±dów na sprawy artystyczne pomiêdzy uczestnikami. Wystawiali wiêc ju¿ tylko czterej wymieni na wstêpie arty¶ci, tworz±cy od pocz±tku jakby grupê inicjatywn±: Jacek Byczewski, Jacek Rochacki, Joachim Sokólski - przez przyjació³ zwany ¯ankiem, i Marcin Zaremski. Wtedy w³a¶nie ta czwórka postanowi³a zarejestrowaæ siê w Okrêgu Warszawskim Zwi±zku Polskich Artystów Plastyków, którego wszyscy byli¶my cz³onkami, jako grupa twórcza, nazywaj±c siê, bodaj z inicjatywy ¯anka, "Grup± UFO".
Trzydziestoletnia dzi¶ dzia³alno¶æ UFO jest tematem wielu opracowañ, w tym szerszego tekstu opublikowanego w katalogu VIII Ogólnopolskiego Przegl±du Form Z³otniczych Srebro `94 - 15 lat legnickich pokazów srebra artystycznego, oraz pracy magisterskiej "Twórczo¶æ artystyczna warszawskiej grupy "UFO" (Jacek Byczewski, Jacek Rochacki, Joachim Sokólski, Marcin Zaremski) na tle polskiej bi¿uterii lat 1970-1980", Nr. albumu 21399 Pani Anny Szymajda obronionej na Uniwersytecie Stefana Kardyna³a Wyszyñskiego w Warszawie w roku 2002.
Z kronikarskiego obowi±zku podajemy poni¿ej kompletny spis dotychczasowych wystaw grupy UFO:
- 1. Wrzesieñ 1975, Warszawa, galeria DESA, przy ul. Nowogrodzkiej 25
- 2. Grudzieñ 1975, Warszawa, galeria DESA, przy ul. Nowogrodzkiej 25
- 3. 23 Marca 1976, Warszawa, galeria DESA, przy ul. Nowogrodzkiej 25
- 4. Luty 1977 - otwarcie pierwszej polskiej prywatnej galerii - galerii PN Piotra Nowickiego w Warszawie, przy ul. Nowy ¦wiat 26
- 5. 15 Czerwca 1980 - wystawa grupy UFO jako jedna z wystaw towarzysz±cych II Ogólnopolskiemu Przegl±dowi Form Z³otniczych w Legnicy
- 6. 5 Listopada 1985 - Warszawa, ta sama co ongi¶ galeria DESA przy ul. Nowogrodzkiej 25, wystawa z okazji dziesiêciolecia UFO.
- 7. 24 Marca 1989, Warszawa, ta sama galeria przy ul. Nowogrodzkiej 25.
- 8. 6 Grudnia 1997 - Galeria Sztuki w Legnicy, wystawa prac cz³onków grupy UFO jako impreza towarzysz±ca 9 legnickiemu przegl±dowi SREBRO 96.
|
■ Interesuj±ca kolekcja pier¶cionków renesansowych i barokowych
Nikogo znaj±cego historiê Polski nie powinna dziwiæ minimalna, wrêcz zerowa ilo¶æ zabytków z³otniczych które przetrwa³y w Polsce do czasów obecnych. Nasze klejnoty i klejnociki zosta³y zniszczone przez liczne wojny i towarzysz±ce im nieuchronnie najró¿niejsze zniszczenia. Obiekty z³otnicze by³y na nie szczególnie nara¿one z racji ich warto¶ci materialnej. O naszej sytuacji najlepiej chyba ¶wiadczy bardzo interesuj±cy referat Dr Ewy Letkiewicz "Polskie klejnoty koronacyjne. Rekonstrukcja wirtualna", wyg³oszonego w ramach VI Sesji Naukowej z cyklu Rzemios³o artystyczne i wzornictwo w Polsce, pt. TRE¦CI, TEKSTY, PRZES£ANIA. BI¯UTERIA W POLSCE, a zorganizowanej przez Toruñski Oddzia³ Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Miêdzynarodowe Targi Bursztynu, Bi¿uterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF, w dniach 17-18 marca 2005 roku. Nie zachowa³y siê bowiem - poza nielicznymi wyj±tkami - nawet nasze klejnoty królewskie, bêd±ce symbolem pañstwowo¶ci i st±d otaczane szczególnym szacunkiem i piecz±. Metafor± historii Królestwa Polski jest dla mnie skromna ekspozycja w Muzeum Archikatedralnym na Wawelu, gdzie eksponowane s± korony grobowe naszych królów, wydobyte z ich grobowców podczas badañ naukowych… to taka historia Umar³ego Królestwa, pe³na nastroju jakby z ba¶ni J.R.R. Tolkiena.
Skoro nie przetrwa³y nawet regalia, nic dziwnego, ¿e obiekty o mniejszej warto¶ci historycznej, czyli egzemplarze starej, renesansowej czy barokowej bi¿uterii bywaj± reprezentowane w naszych zbiorach zaledwie pojedynczymi egzemplarzami. Zespo³y takie, jak kilka przedmiotów bi¿uteryjnych wchodz±cych w sk³ad Skarbu ze Skrwilna eksponowanego w Muzeum w Toruniu nale¿± u nas do rzadko¶ci. Interesuj±cym fenomenem przy studiowaniu starej bi¿uterii w Polsce jest praktyka badania zabytków z³otnictwa liturgicznego - na przyk³ad zachowanych starych monstrancji, czy metalowych sukienek obrazów ¶wiêtych, gdy¿ niekiedy bywa³y one ozdabiane elementami ofiarowanej ko¶cio³owi lub wrêcz kompletnymi sztukami starej bi¿uterii. Znamy monstrancjê w ca³o¶ci wykonan± ze zlutowanych ze sob± bardzo wielu starych pier¶cionków, zawieszeñ i innych obiektów bi¿uteryjnych.
W opisanej sytuacji tym skwapliwiej odnotowujemy istnienie kolekcji starej bi¿uterii, w sk³ad której wchodzi dwadzie¶cia sze¶æ pier¶cionków renesansowych i barokowych. Kolekcja ta, prezentowana podczas zajêæ z historii z³otnictwa na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2003/2004, jest obecnie tematem pracy magisterskiej Pani Karoliny Wojteczek pisanej na UW pod kierunkiem Pani Profesor Anny Sieradzkiej.
Poza pier¶cionkami w kolekcji znajduj± siê równie¿ elementy najprawdopodobniej zawieszeñ lub tzw. sztuczek, czyli klejnotów naszywanych na suknie w dobie Renesansu. Jeden z tych obiektów - klejnocik w kszta³cie litery A wykonanej ze z³ota i wysadzanej diamentami z dwoma uszkami mog±cymi s³u¿yæ do zamocowania ³añcuszka lub naszycia na sukniê mo¿e siê kojarzyæ z osob± królowej Anny Jagiellonki. Miejmy nadziejê, ¿e wspomniana kolekcja stanie siê tematem prac naukowych, które, byæ mo¿e, rzuc± wiêcej ¶wiat³a na historiê tej literki A.
|
|