<<< menu        <<<-- wstecz

GALERIA SZTUKI W LEGNICY
18. Miêdzynarodowy Konkurs Sztuki Z³otniczej - "DEKADENCJA"

IDEA

Has³o tegorocznego konkursu jest skomplikowane nawet dla samych pomys³odawców - trudno jest sformu³owaæ do niego teoretyczny rozbieg, aby nie zabrzmia³ jak tekst "hip-hopowego" kawa³ka, kiedy zewsz±d s³ychaæ narzekania na bezideowo¶æ, cyklicznie pojawiaj± siê kolejne ju¿ manifesty "koñca historii" i powszechnie wyczuwalny jest brak nie tylko jakichkolwiek powodów do buntowania siê przeciwko mitycznemu "systemowi", ale nawet akceptacja tego, ¿e nie istnieje ¿adne "poza systemem".

"...piêknie by³oby byæ nihilist±. Gdyby jeszcze by³ jaki¶ radykalizm"
(Jean Baudrillard w "Symulakry i symulacja").

Nie sposób nie odnie¶æ wra¿enia, ¿e wiele rzeczy toczy siê dzisiaj ju¿ tylko si³± bezw³adu, a wszelka aktywno¶æ twórcza sprowadza siê do rutynowej kontynuacji przyzwyczajeñ. Nawet obecna kontrkultura (emo) manifestuje siê ju¿ tylko poprzez alienacjê, ni¿ bunt. Z reszt± trudno sobie wyobraziæ, ¿eby stare, punk'owskie "no future" mog³o byæ wspó³cze¶nie czym¶ wiêcej ni¿ tylko modnym w tym sezonie nadrukiem na T-shirt.

Wszechogarniaj±cy SPLEEN tworzy kulturowe t³o, które jednak niekoniecznie musi oznaczaæ apatiê. Byæ mo¿e ten stan niewa¿ko¶ci jest idealnym pretekstem do zmaterializowania zwyciêstwa formy nad tre¶ci±, punktem startowym dla "czystej", pozbawionej z³udzeñ "sztuki dla sztuki" - jawnie dekoracyjnej, hedonistycznej, dekadenckiej, wolnej od zobowi±zañ, ograniczeñ i idealizmów? A mo¿e to tylko pozorna "cisza przed burz±", krótkotrwa³a bessa, po której dane nam bêdzie odkryæ zupe³nie nowe perspektywy rozwoju?! "Change!" Can we believe in ?

Niezale¿nie od mo¿liwych strategii artystycznych od uczestników oczekujemy autorskich interpretacji konkursowego tematu. Najchêtniej prze³omowych (o ile to jeszcze w ogóle mo¿liwe).

S³awomir Fija³kowski

Regulamin konkursu Karta zg³oszeniowa




Sylwetki jurorów

Gijs Bakker

Ur. w 1942 roku w Amersfoort w Holandii. Absolwent Gerrit Retvield Academie w Amsterdamie (Holandia) oraz Konstfack Skolen w Sztokholmie (Szwecja). Projektant bi¿uterii, akcesoriów i urz±dzeñ domowych, mebli, publicznej przestrzeni. Od ponad 40 lat wyk³adowca na wielu uczelniach w Europie, m.in. w Delft University of Technology i Design Academy Eindhoven, gdzie obecnie stoi na czele wydzia³u IM. Podró¿uje po ca³ym ¶wiecie prowadz±c wyk³ady i warsztaty, czêsto zasiada w jury konkursów. W 1993 wraz z projektantem, krytykiem i historykiem Renny Remarkers'em za³o¿y³ Droog Design - holendersk± kolekcjê projektantów, produktów i informacji. Razem ze swoim wspólnikiem jest w Droog Design dyrektorem artystycznym i selekcjonerem. W 1996 r. wraz z W³ochem Marijke Vallanzasca za³o¿y³ fundacjê "Chi ha paura... ?", której celem jest pokazanie miêdzynarodowej spo³eczno¶ci designerskiej, ¿e bi¿uteria jest czym¶ wiêcej ni¿ tylko modnym dekoracyjnym akcesorium.

Na koncie ma liczne wystawy indywidualne i zbiorowe na ca³ym ¶wiecie, m.in. w Ewan Philips Gallery, Londyn, GB; Centraal Museum, Utrecht, Holandia, Helen Drutt Gallery, Nowy Jork, USA, Galerie Ra, Amsterdam, Holandia, Galeria Hipotesi, Barcelona, Hiszpania, Gallery Deux Poissons, Tokio, Japan, Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch, 's-Hertogenbosch, Holandia. Wielokrotnie nagradzany: Benno Premsela Award 2007; Ra Award 1996, 1996; Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor Toegepaste Kunstenen Bouwkunst 1995; Nomination Rotterdam Design Price 1995; Nomination Rotterdam Design Price 1994; Françoise van den Bosch Price, 1988; Gold en Silver Medal Jablonec, 1968; 2e Van den Rijn-price for sculptures, 1965. Prace w galeriach i muzeach oraz kolekcjach prywatnych na ca³ym ¶wiecie.

Annamaria Zanella

Ur. w 1966 r. w Padwie. Ukoñczy³a Istituto Statale d'Arte "Pietro Selvatico" w Padwie, Wydzia³ Metalu i Projektowania Bi¿uterii oraz Akademiê Sztuk Piêknych w Wenecji, Wydzia³ Rze¼by. Prace prezentowa³a na wystawach indywidualnych i zbiorowych na ca³ym ¶wiecie, m.in.: Galerie Göttlicher, Krems-Stein, Austria(1999); Galleria IBO, Klagenfurt, Austria (2000); Gallerie Stühler -Berlin, Niemcy (2001); Gallerie Porée, Pary¿, Francja (2003); Sammulung Design im Neuen Museum, Staatliches Museum für Kunst und Design, Norymberga, Niemcy (2005); Gallerie Biro, Momachium, Niemcy; Le Arti Orafe Art Galery, Lucca, W³ochy; Galerie Orfo, Luxemburg; Klimt02 Gallery, Barcelona, Hiszpania (2007).

Wielokrotnie nagradzana, m.in.: Concorso Dee Beers "Diamanti Domani", vincitrice ex equo, Stresa, W³ochy; Premio Dee Beers, borsa di studio conc. "Diamanti Domani", Stresa, W³ochy(1984); Premio Fondazione Bevilacqua La Masa, Wenecja, W³ochy (1991); Herbert-Hofmann Prize 1997, Monachium, Niemcy (1997); Honourable Mention and Diploma, 2nd Cheongju International Craft Biennale Competition, Cheongju City, Korea (2001); Bayerischer Staatspreis, Gold Medaille, Monachium, Niemcy (2002); Premio Herbert-Hofmann 2006, Monachium, Niemcy (2006); Selezione Glassdressing VII°Concorso Internazionale Design Trieste Contemporanea, Trieste, W³ochy (2006).

Prace w zbiorach muzeów i galerii na ca³ym ¶wiecie, m.in. w: Museo d'Arte Moderna Cà Pesaro, Wenecja, W³ochy; Musée des Arts Décoratifs, Palais du Louvre, Pary¿, Francja; Die Neue Sammlung, Staatliches Museum für angewandte Kunst Design in der Pinakothek der Moderne, Monachium, Niemcy; National Museums of Scottland, Glasgow, Szkocja; Museum of Arts and Design, Nowy Jork, USA; Schmuckmuseum, Pforzheim, Niemcy; Musée Grimaldi, Cagnes sur Mer; Mint Museum of Craft and Design in Charlotte, NC (USA); Museo degli Argenti, Palazzo Pitti, Florencja, W³ochy.

Pawe³ Kaczyñski

Ur. w 1967 r. Ukoñczy³ ASP w £odzi, Wydzia³ Tkaniny i Ubioru, specjalno¶æ stylistyka mody, projektowanie bi¿uterii. Projektowaniem bi¿uterii zajmuje siê od 1990 roku. Od 1992 r. cz³onek Zwi±zku Polskich Artystów Rze¼biarzy, a od 1995 cz³onkek STFZ. Tworzy g³ównie bi¿uteriê, a tak¿e grafikê i rze¼bê. Cz³onek Grupy Sze¶æ.

Wystawa indywidualna w Galerii Sztuki w Legnicy w 2005 r. Uczestnik kilkudziesiêciu wystaw i konkursów bi¿uteryjnych w Polsce i zagranic±. Swoje kolekcje prezentuje te¿ w gazetach bran¿owych oraz pismach konsumenckich. Nagrody: Mercurius Gedanensis - Grand Prix, Gdañsk, 2007; Prezentacje 2004 - Targi Z³oto, Srebro, Czas - III miejsce, wyró¿nienie, Warszawa, 2004; konkurs Design, Targi Z³oto, Srebro, Czas, Warszawa 2002 oraz 2004 - laureat Silver Top - wyró¿nienie, Warszawa 1998.

S³awomir Fija³kowski

Ur. w 1970 r. w £odzi. Mieszka w Gdyni. Absolwent ³ódzkiej ASP - dyplom z wyró¿nieniem w Pracowni Projektowania Bi¿uterii (1995). Studia podyplomowe w Hochschule für Künstlerische und Industrielle Gestaltung w Linz / Austria. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki, a tak¿e Fundacji Batorego, wiedeñskiej fundacji Kultur - Kontakt oraz austriackiego Ministerstwa Nauki i Badañ. Przez lata wyk³ada³ na ³ódzkiej ASP. Obecnie prowadzi Pracowniê Podstaw Projektowania Wzornictwa na Wydz. Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Piêknych w Gdañsku.

Uczestnik ponad 60 wystaw indywidualnych i prezentacji zbiorowych bi¿uterii autorskiej w Europie. Juror i konsultant artystyczny, m.in. Miêdzynarodowych Konkursów Sztuki Z³otniczej w Legnicy, kurator Miêdzynarodowego Konkursu Bi¿uterii Artystycznej w Gdañsku, autor licznych artyku³ów i opracowañ teoretycznych dot. bi¿uterii wspó³czesnej. Równolegle do dzia³alno¶ci artystycznej i dydaktycznej zajmuje siê projektowaniem bi¿uterii dla renomowanych firm jubilerskich.



<<< menu        <<<-- wstecz

Copyright © 1998 - 2009 STFZ. Wszystkie prawa zastrze¿one.