<<< menu        <<<-- wstecz

WY¯SZA SZKO£A SZTUKI I PROJEKTOWANIA - £ód¼

budynek WSSiP w £odzi

Inicjatorem powstania i rektorem WSSiP jest prof. Jerzy Derkowski, wieloletni wyk³adowca Instytutu Wzornictwa Przemys³owego ASP w £odzi. Dziesiêæ lat temu szko³a rozpoczê³a dzia³alno¶æ jako Policealne Studium Projektowania i Reklamy, a od piêciu lat, ju¿ jako szko³a wy¿sza z uprawnieniami Ministerstwa Edukacji Narodowej, nadaje swoim absolwentom tytu³ licencjata. W roku 2001 mury uczelni opu¶ci³ ju¿ trzeci rocznik studentów, ostatni bez tytu³u magistra sztuki. Obecnie szko³a jest ju¿ niepubliczn± szko³± wy¿sz± nadaj±c± swoim absolwentom tytu³ magistra.

Pracownia projektowania bi¿uterii jest wa¿n± czê¶ci± sk³adow± szko³y, realizuj±c autorski program nauczania dziekana Wydzia³u Wzornictwa Przemys³owego, Piotra Cieciury. I choæ dzia³a uzupe³niaj±c g³ówn± specjalizacjê, jak± jest projektowanie ubioru, w roku 2001 po raz pierwszy zaprezentowa³a samodzieln± wystawê prac swoich studentów I, II i III roku.

Studenci pierwszego semestru w trakcie æwiczeñ realizuj± projekty pozornie bardzo proste. Pos³uguj±c siê wy³±cznie technik± ciêcia blachy po linii prostej i giêcia tworz± obiekty o bardzo ciekawych, wrêcz zaskakuj±cych kszta³tach i funkcjach. Prowadz±cy æwiczenia Jacek Skrzyñski uczy, ¿e realizacja projektu musi uwzglêdniaæ u¿yteczno¶æ wykonanego przedmiotu - nie mo¿e on kaleczyæ, spadaæ, uwieraæ. Praca nie spe³niaj±ca tych warunków nie ma szans! Cel tych æwiczeñ jest czytelny za pomoc± prostych technik kreowanie obiektów przestrzennych. I choæ podczas æwiczeñ studenci korzystaj± g³ównie z mosi±dzu i miedzi, w ¿adnym razie nie umniejsza to warto¶ci projektów.

Drugi semestr rozpoczyna zadanie "obr±czka dla niego i dla niej". Do pracy wprowadzana jest technika lutowania i polerowania powierzchni. A projekty - staje siê oczywiste, dlaczego prace studentów pierwszego roku s± prezentowane na tej wystawie. D±¿eniem wielu twórców form z³otniczych jest wykonanie obiektu absorbuj±cego widza, zaciekawiaj±cego, okre¶lanego jako "¶wietny pomys³" - i praktycznego. Obr±czka jako symbol stosunku dwojga ludzi z za³o¿enia niesie idee ³±czenia, trwa³ego zwi±zku, "dopasowania". Wizualizacjê tak pojmowanych relacji autorstwa studentów pierwszego roku nie sposób nie doceniæ.

Tysi±ce lat sztuki z³otniczej to prace ³±cz±ce metal i kamieñ. Na pocz±tku drugiego roku studenci poznaj± tradycyjne techniki oprawiania kamieni. Zadaniem praktycznym jest wykonanie opraw klasycznych i z zastosowaniem techniki w³asnej. Studenci musz± sprostaæ kolejnemu wyzwaniu: projekt powstaje jako rysunek, a wykonana praca staje siê trójwymiarow± realizacj±, zgodn± z za³o¿eniami.

Studenci IV i V semestru - ³±cz±c wiedzê, nabyte umiejêtno¶ci praktyczne, technikê i do¶wiadczenie zdobyte podczas pracy z materia³em - wykonuj± prace bêd±ce twórcz± analiz± tematów: "twarde - miêkkie" oraz "kamieñ - cia³o". Obiekty bêd±ce wynikiem tego etapu nauki to ju¿ dojrza³e, pe³ne odwagi i technicznie dopracowane realizacje. Na tym etapie studenci czasami "wymykaj± siê" ju¿ swoim mistrzom, a w pracach zaczyna byæ widoczny indywidualizm, odwaga eksperymentu i wielka chêæ tworzenia. Wed³ug dziekana wydzia³u, Piotra Cieciury, nie s± to jeszcze pe³ne kreacje artystyczne, a jedynie realizacje zadanych æwiczeñ.

W trakcie ostatniego, trzeciego roku nauki studenci poznaj± kolejne techniki z³otnicze, miêdzy innymi chemiczn± obróbkê metali i stosowanie faktur. Jacek Skrzyñski zapoznaj±c studentów z wielo¶ci± technik d±¿y do sytuacji, w której braki warsztatowe nie mog± byæ przeszkod± w ostatecznej realizacji projektu. Przysz³y twórca, projektuj±c przedmiot nie powinien rezygnowaæ z zmierzeñ tylko dlatego, ¿e brak mu niezbêdnej wiedzy i umiejêtno¶ci realizacji projektu. Studenci ju¿ nieskrêpowani stron± techniczn± swobodnie kszta³tuj± metal, próbuj±c zaskoczyæ odbiorcê swoimi pomys³ami.

Informacje o poziomie nauczania rozchodz± siê szybko. W tym roku zg³osi³o siê wiele osób pragn±cych kszta³ciæ siê w tej w³a¶nie szkole. Du¿a liczba studentów wymaga istotnych zmian organizacyjnych, ale kadra nauczycielska jest pewna, ¿e podo³a wyzwaniom nieustannie podnosz±c poziom prowadzonych zajêæ.

W planach szko³y jest miêdzy innymi zorganizowanie w lipcu 2002 roku Miêdzynarodowych Warsztatów Z³otniczych, na które zostan± zaproszeni wyró¿niaj±cy siê studenci szkó³ artystycznych z krajów europejskich i USA. Bezpo¶rednia wspó³praca WSSiP z twórcami i uczelniami zagranicznymi gwarantuj± atrakcyjny program planowanego spotkania.


I Miêdzynarodowe Warsztaty Z³otnicze odby³y siê w lipcu 2002 roku.
Tutaj znajdziesz pe³n± informacjê!

W kwartalniku "POLSKI JUBILER" zosta³ opublikowany artyku³ p.t.: "Piotr Cieciura, Jacek Skrzyñski i ich studenci".
Artyku³ ten znajdziesz równie¿ na naszych stronach    -    >>>>>>

WY¯SZA SZKO£A SZTUKI I PROJEKTOWANIA
90-324 £ód¼ ul. Targowa 65
TEL: 042-678-05-50, TEL/FAX 042-678-26-71
www.wssip.edu.pl
info@wssip.edu.pl
Rok za³o¿enia 1998r.
Jest Uczelni± niepubliczn± o uprawnieniach uczelni publicznej,
uruchomion± decyzj± Ministra Edukacji Narodowej nr. rej. 139
W oparciu o Ustawê o Szkolnictwie Wy¿szym z 12 wrze¶nia 1990r.

Liczba studentów - 529.

Rektor - Prof. dr. hab. Jerzy Derkowski. Tok kszta³cenia - dzienny i zaoczny w trybie studiów magisterskich, licencjackich, magisterskich uzupe³niaj±cych, podyplomowych. Uczelnia jest wyposa¿ona w pracownie projektowe, komputerowe, studio realizacji filmowej, studio i laboratorium realizacji fotograficznej, studio monta¿u filmowego liniowego i cyfrowego, studio monta¿u radiowego i nagrañ radiowych, studio ud¼wiêkowienia filmów, warsztaty ubioru, bi¿uterii, modelowania, sale wyk³adowe i realizacji teatralnej, biblioteka i galerie wystawiennicze.

Realizacjê zadañ programowych gwarantuje wysokokwalifikowana kadra profesorów, doktorów habilitowanych, wyk³adowców i uznanych praktyków zawodu, reprezentuj±ca najlepsze uczelnie w Polsce.

Wy¿sza Szko³± Sztuki i Projektowania kszta³ci w kierunkach:
  • Architektura Wnêtrz
  • Wzornictwo
  • Realizacja Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografia
daj±c do wyboru nastêpuj±ce specjalno¶ci:

architektura wnêtrz, formy przemys³owe (product design), projektowanie ubioru i bi¿uterii, komunikacja wizualna (grafika projektowa wspomagana komputerem), scenografia, sztuka operatorska, re¿yseria, fotografia, dziennikarstwo multimedialne, aktorstwo. Informacji udziela Dzia³ Informacji, Promocji i Rozwoju Uczelni.

<<< menu        <<<-- wstecz

Copyright © 2000 - 2003 STFZ. Wszystkie prawa zastrze¿one.