<<< menu        <<<-- back

Art Gallery of Legnica - CONTEMPORARY BRITISH JEWELLERY

"Wspolczesna bizuteria brytyjska" - Contemporary British Jewellery is the exhibition presenting pieces by 13 prominent British jewellery ladies artists. All of them graduate from reputable schools, all of them participate with success in renowned goldsmith competitions and cooperate with top European jewellery galleries. Beside classic materials like silver, gold and gemstones, these artists use in their works also polyester reisins, paper, lycra, textiles, aluminum. So their works are far beyond "standart" jewellery, catching eyes by new forms. The more we are happy, that in Legnica we may see this another dimension of jewellery, what, by the way, is characteristic for this place. Everybody following Legnica goldsmith events is familiar and accustomed with non conventional jewellery and non orthodox goldsmith propositions.

This British exhibition gives a chance of comparison of different schools, techniques, forms, motifs, and gets us closer to the "feminine" aspect of jewellery creation. At this exhibition we could see pieces by Yoko Izawa, an artist already known to the Legnica audience by her piece titled "Veiled jewellery", shown at the Birthday Party exhibition, commemorating the 24th anniversary of the Legnica silver exhibitions.

   
  • Jane Adam ur. w 1954. Studia w Kingston Polytechnic (sztuka i design, 1977-78), Manchester Polytechnic (wzornictwo trójwymiarowe, 1978-81) oraz Royal College of Art (metaloplastyka i biżuteria, 1982-85). Jej prace są wynikiem 20 lat ciągłych innowacji i eksperymentów z nowoczesnymi tworzywami, np. aluminium. Z materiałów codziennego użytku tworzy przedmioty nowe i zaskakujące. Jednocześnie biżuteria Jane zachowuje swoje tradycyjne wartości:piękno, kobiecość, wyjątkowość. Odkrywa kobiecą wrażliwość zarówno w formach jakie przyjmuje, jak i w uczuciach towarzyszących jej noszeniu.
  • Laura Baxter ur. w 1973. Studia w De Monfort University w Lincoln (sztuka i design, 1992-93) oraz Manchester Metropolitan University (wzornictwo trójwymiarowe w drewnie, metalu, ceramice i szkle, 1993-96). Uczestniczyła w kilkudziesięciu wystawach na całym świecie, wykładowca, autorka trzech książek i kilkunastu artykułów nt. biżuterii.
  • Katie Clarke ur. w 1971. W 1996 ukończyła Middlex University. Wciąż uczy się nowych technik jubilerskich. Łączy elementy precyzyjne z elementami surowymi, o nie do końca określonej formie, tak by osiągnąć niecodzienny efekt. Dużą wagę przykłada do funkcjonalności swoich ozdób oraz ich szerokiej gamy kolorystycznej. Linie i brzegi przedmiotów są tak przemyślane, by podkreślić jaskrawość kolorów i formę.
  • Carla Edwards ur. w 1976. Studia podstawowe i podyplomowe w Edinburgh College of Art (design i sztuka stosowana, 1997-98).Poliester imitujący żywicę umożliwia jej tworzenie biżuterii, w której spontanicznie stosuje kolory inspirowane własnymi rysunkami w tuszu. Warstwy barwionej żywicy oraz tworzyw takich jak akryl, papier, złoto, srebro czy aluminium pomagają osiągnąć głębię koloru i ozdobny wzór.
  • Katy Hackney ur. w 1967. Studia w College of Art w Edynburgu (biżuteria, 1985-89) i Royal College of Art London (1989-91). Uczestniczyła w kilkudziesięciu wystawach (często nagradzana), gościnnie wykłada na uczelniach artystycznych.
  • Yoko Izawa studia w Kent Institute of Art and Design w Rochester (złotnictwo, metaloplastyka i biżuteria, 1998-01) i Royal College of Art w Londynie ( 2001-03). Ma świadomość, że poczucie piękna i wartości wyniesione z kultury przenikają oraz kształtują jej dzieła. Jej twórczość cechuje się dwuznacznością, ulotnością, nieuchwytnością. Tworzywo biżuteryjne oraz funkcje ozdób nie są dla niej tak ważne jak prezencja, istota i odczucia związane z przedmiotem. "Zawoalowana" biżuteria odzwierciedla założenie artystki, iż nawet jeśli określoność form i działań jest wymagana w nowoczesnym społeczeństwie, niejasna ekspresja powinna zostać najbardziej wyróżniającym czynnikiem japońskich wartości i wierzeń.
  • Hannah Lamb ur. w 1977. Uczęszczała do Grantham College (sztuka i design, 1996-97), do Glasgow School of Art (złotnictwo i biżuteria, 1997-00) oraz Royal College of Art (złotnictwo, metaloplastyka i biżuteria, 2002-04). Jej biżuteria nawiązuje przede wszystkim do domu rodzinnego, jako wyznacznika przynależności, miejsca na mapie oraz wspomnień z dzieciństwa. Przywołuje uczucia ciepła i komfortu, które przenikają dom. Inspiracją są dla niej ozdobne wzory pokrywające ściany, tkaniny, motywy zwierząt domowych.
  • Alison Macleod ukończyła George Street School of Art w Dumfries (sztuka i design, 1999), Edinburgh College of Art (design i sztuka stosowana, złotnictwo i biżuteria, 2003). Wybór środków tworzenia jest u niej najczęściej intuicyjny. Przyczyny odkrywa później. Nawiązuje do historii rozumianej jako ludzkie wydarzenia, w opozycji do serii dat. Tradycyjnie biżuteria symbolizuje pamięć o ukochanych osobach. Artystka zaś pokazuje, że przedmioty codziennego użytku również przechowują historię i to w bardzo naturalny sposób. Postrzega je jako muzea wspomnień.
  • Kathie Murphy ur. w 1966. Studiowała w Brighton Polytechnic (1985-86), Middlesex Polytechnic (biżuteria, 1986-90) i Glasgow School of Art (1991-92). Preferuje stosowanie kolorów w biżuterii. Poprzez zastosowanie poliestru żywicy, często łączonej z przeźroczystym plastikiem, jest w stanie osiągać nieskończone kombinacje barw. Formuje żywice w różnorodne kształty, których inspiracją są przemiany w języku pisanym. Inne wpływy czerpie z instrumentów muzycznych i roślin.
  • Angela O'Kelly ur. w 1973. Uczęszczała do College of Art w Edynburgu (biżuteria, 1993-97), gdzie ukończyła studia podyplomowe (1997-98). Prace artystki oscylują pomiędzy rzeźbą, biżuterią a sztuką włókienniczą. Wykorzystuje zarówno powszednie, jak i szlachetne materiały: papier, recyklinowany plastik, filc, tkaniny, kamienie półszlachetne, srebro i złoto. Kolor i faktura są dla niej priorytetowe. Materiały z żywej ziemi i morza łączą się za pomocą technik jubilerskich tak, by powstały małe, żywotne dzieła sztuki, możliwe do noszenia.
  • Kaz Robertson - interakcja i wszechstronność są najważniejszymi aspektami jej pracy. Oprawianie magnesu żywicą sprawia, że każdy przedmiot można łatwo zmieniać. Można dowolnie modyfikować kolor i rozmiar, dodawać części lub je usuwać - wszystko zależne od posiadacza biżuterii. Wszechstronność zastosowania zapewnia niekończącą się zabawę wszystkim, którzy szukają odskoczni od codziennej rutyny.
  • Kayo Saito - studia w College of Musashino Art University w Tokio (rękodzieło, metalopastyka, 1989-92), w London Guildhall University (złotnictwo, biżuteria, sztuka stosowana, 1997-99) oraz Royal College of Art w Londynie (złotnictwo, metalopastyka i biżuteria, 1999-01). Uczestniczka kilkudziesięciu wystaw, wielokrotnie nagradzana.
  • Tanja Ufer - studia w Pforzheim Goldsmithing School (1993-95), ukończyła również Sheffield Hallam University. Jej biżuteria często określana jest mianem "małych rzeźb do noszenia”. Unikatowe wzornictwo łączy z użyciem kamieni szlachetnych, jak diamenty, turmaliny czy perły umieszczonych w srebrze. Formy przywołują kształty roślin, naśladujących ciało ludzkie.

<<< menu        <<<-- back

Copyright © 2000 - 2005 STFZ. ALL RIGHTS RESERVED.